تأخیر در پرداخت حق بیمه، اختلال در خدماترسانی ایجاد میکند
- شناسه خبر: 35377
- تاریخ و زمان ارسال: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ ساعت 14:13
- نویسنده: سردبیر

گیلداد: کیوان مرتضوی با اشاره به ماده ۳۹ قانون تأمین اجتماعی و بیان اینکه کارفرمایان موظف هستند حق بیمه مربوط به هر ماه را حداکثر تا آخرین روز ماه بعد به سازمان پرداخت کنند، اظهار داشت: با این حال، به دلیل برخی عادات فرهنگی از جمله انجام کار در لحظات آخر و نگاه تجاری به منابع مالی، بیش از ۵۰ درصد پرداختهای بیمهای در سه روز پایانی هر ماه انجام میشود.
مدیرکل تأمین اجتماعی گیلان با اشاره به آمار و تجربیات سالهای اخیر و بیان اینکه در نیمه اول هر ماه، کمتر از ۲۰ درصد حق بیمهها وصول میشود و این رقم بیشتر مربوط به بیمهپردازان مشاغل آزاد، زنان خانهدار، رانندگان و کارگاههای صنفی کوچک است، افزود: این در حالی است که پس از سپری شدن ۹۰ درصد از ایام ماه، حدود ۵۰ درصد از حق بیمهها پرداخت میشود.
مرتضوی با تاکید بر اینکه منابع سازمان تأمین اجتماعی ماهیتی مشاع و بینالنسلی دارد، اظهار کرد: تأخیر در پرداخت حق بیمه میتواند در ارائه تعهدات به مستمریبگیران و حتی بیمهشدگان با تعهدات کوتاهمدت اختلال ایجاد کند.
مدیرکل تأمین اجتماعی گیلان، خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۳ متوسط ماهانه حق بیمه وصولی در استان گیلان ۱۵۰۰ میلیارد تومان و تعهدات سازمان حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان بوده و پیشبینی میشود که این رقم در سال جاری به بیش از ۴۲۰۰ میلیارد تومان برسد.
وی ضمن درخواست از کارفرمایان که در راستای پیشگیری از بروز جریمههای تاخیر یا عدم ارسال لیست، پرداخت حق بیمه را بهموقع و در طول ماه انجام دهند، تأکید کرد: فرصت قانونی یکماهه، بستر مناسبی برای اقدام بهموقع است و تراکم پرداختها در روزهای پایانی باعث فشار بر سامانه، احتمال بروز خطای سیستمی و ایجاد مشکل برای خود کارفرمایان میشود.
انتهای پیام/*