حمایت از کشتیرانی داخلی، کلید توسعه تجارت دریای خزر است
- شناسه خبر: 34662
- تاریخ و زمان ارسال: ۱۰ فروردین ۱۴۰۴ ساعت 23:01
- نویسنده: سردبیر

گیلداد: دکتر هادی حقشناس در مراسم عملیات احداث اسکله هفتم بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی که با حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور برگزار شد، بر نقش راهبردی بنادر استان در توسعه تجارت دریایی و ترانزیت کانتینری تأکید کرد و اظهار داشت: با اشاره به آمار سال گذشته، از ۲۳۰ میلیون تن تخلیه و بارگیری بنادر کشور، تنها ۱۰ میلیون تن مربوط به بنادر گیلان و مازندران بوده است.
نماینده عالی دولت در استان گیلان، تریح کرد: این رقم نشان میدهد که برای افزایش سهم بنادر شمالی در تجارت دریایی، نیاز به توسعه زیرساختهای بندری داریم.
استاندار گیلان تکمیل پروژه راهآهن رشت-آستارا را یکی از مهمترین اولویتهای توسعه اقتصادی استان برشمرد و افزود: با بهرهبرداری از این خط ریلی، علاوه بر تسهیل حملونقل کالا، گیلان به یکی از قطبهای اصلی ترانزیت در کریدور شمال-جنوب تبدیل میشود.
حقشناس از راهاندازی پروازهای مستقیم بین عراق و فرودگاه سردار جنگل رشت خبر داد و خاطر نشان کرد: حداقل ۸ پرواز هفتگی از شهرهای مختلف عراق به رشت برقرار شده که علاوه بر تسهیل سفر زائران گیلانی، گردشگران عراقی را به مناطق مذهبی و سیاحتی کشور جذب خواهد کرد.
نماینده عالی دولت در استان گیلان، گفت: ظرفیت پروازهای داخلی از فرودگاه رشت نیز در حال افزایش است.
استاندار گیلان با تأکید بر نقش بخش خصوصی در توسعه بنادر استان، افزود: سرمایهگذاری در ساخت اسکلههای جدید موجب میشود که سرمایهگذاران خودشان در فرآیند تخلیه و بارگیری کانتینری فعال شوند و به رونق ترانزیت کمک کنند.
وی از اهمیت حمایت از شرکتهای کشتیرانی داخلی سخن گفت و افزود: یکسوم کشتیهای ایرانی فعال در دریای خزر متعلق به شرکت کشتیرانی خزر است.
نماینده عالی دولت در استان گیلان، تاکید کرد: اگر حمایتهای لازم صورت گیرد، میتوانیم کشتیهای باری کشورهای مختلف از جمله چین، هند و قزاقستان را به بندر کاسپین جذب کنیم.
حقشناس بر اهمیت تکمیل کریدور شمال-جنوب تأکید کرد و افزود: در حالی که تخلیه بار در بنادر جنوبی ایران چندین برابر بنادر شمالی است، ظرفیتهای موجود در گیلان و استانهای شمالی میتواند با توسعه این کریدور افزایش یابد.
انتهای پیام/*