دیوار، بلای جان مردم شده است
- شناسه خبر: 25259
- تاریخ و زمان ارسال: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت 17:54
- نویسنده: سردبیر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گیلداد، اخاذی و کلاهبرداری از مردم ساده اولویتی در راستای کار باجگیران است. گسترش شبکههای اجتماعی راهی شد تا بر این جرم دامن زده و رسیدن به خواسته کلاهبرداران تسهیل شود. این روزها بازار سایتهای خرید و فروش کم نیست، سایتهایی که با ورود به آنها با انبوهی از آگهیها مواجه میشوید و هر نوع تبلیغی از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را میتوانید بیابید اما در میان سایتهای خرید و فروش با یکی از آنهایی مواجه میشویم که به صورت نامتعارف تبلیغی را برای کاربران در معرض دید گذاشته است، این سایت “دیوار“ نام دارد.
یکی از مقامات ارشد در خصوص سایت ” دیوار ” گفت: پلیس فتا هیچ مجوزی برای فعالیت این سایت نداده و در توان پلیس فتا نیست که بر تمام آگهیهای سایت و اقدامات این سایت نظارت داشته باشد. در ۱۰ ماهه نخست امسال ۳۰۰۰ پرونده کلاهبرداری مرتبط با سایت دیوار در پلیس فتا تشکیل شده که بیش از ۳۰ متهم در این رابطه دستگیر شدند.
همچنین سایت ” دیوار ” و سایر سایتهای آنلاین فروش، سالانه بودجههای هنگفتی را صرف بخش تحقیق و توسعه خود میکنند. یکی از موضوعات مطرح در بخش تحقیق و توسعه این کسبوکارها، روشهای جدید تشخیص تقلب در معاملات و بهطورکلی تامین امنیت کاربران است. در پلتفرمهای فروش بینالمللی، امنیت کاربران بهوسیله نظارت بر معاملات درون پلتفرم با نیروی انسانی و همچنین هوش مصنوعی انجام میشود. همچنین ایجاد قوانین و مقررات مختلف، نظیر دستهبندی کاربران و ایجاد محدودیتهایی با توجه به سوابق پیشین آنها، از دیگر اقدامات پیشگیرانه این پلتفرمهاست.
انواع کلاهبرداری مجازی
۱ – دریافت بیعانه
رایجترین شیوه کلاهبرداری در ” دیوار ” مربوط به بخشی است که افراد برای خرید یک جنس خاص، تصمیم میگیرند بیعانه پرداخت کنند. آن هم بدون این که کالا ویا هدف مورد معامله را دیده یا سالم بودنش را تست کرده باشند.
در این موارد ممکن است فروشنده از افراد مختلف بیعانه بگیرد و بعد از دریافت پولی که مدنظرش است، گوشی تلفنش را خاموش کند.
۲ – جعل اطلاعات
فروشنده اطلاعات بانکی فرد دیگری را جعل میکند و از آن طریق دست به کلاهبرداری میزند. شاید ماجرای مردی که با این شیوه، آبگرمکنی که اصلا وجود نداشت را به چندین و چند نفر فروخته بود، شنیده باشید.
شیوه کار کلاهبردار این پرونده به این شکل بود که او تصمیم میگرفت وسیلهای را برای خود به قیمت ۳۰۰ هزار تومان بخرد. شماره کارت فروشنده و مشخصاتش را میگرفت. از آن طرف یک کالا با همین قیمت برای فروش قرار میداد و به جای اطلاعات خودش از اطلاعات بانکی هویتی آن فردی که قصد خرید از او را داشت استفاده میکرد.
با این شیوه فردی که قصد خرید آبگرمکن از سایت دیوار را داشت، پول را برای فردی واریز میکرد که کلاهبردار میخواست از او خرید کند. در این مواقع، معمولاً خط تلفن هم به نام شخص نیست و زمان زیادی باید صرف یافتن این فرد شود.
۳ – خود را جای فروشنده جا زدن
در این مورد کلاهبردار در سایت دیوار با زیرکی خودش را جای فروشنده جا میزند. به این شکل که مثلاً یک گوشی همراه میخرد و از فروشنده میخواهد که آن را با پیک به دستش برساند و پول را هم به پیک تحویل میدهد. فروشنده با خیال راحت این کار را انجام میدهد و به پیک هم میسپارد که حتما بعد از دریافت وجه نقد، گوشی را تحویل دهد.
تا این جای کار مشکلی نیست و همهچیز روی اصول پیش میرود. تا این که فرد کلاهبردار شماره پیک را جهت هماهنگی از فروشنده دریافت میکند و پس از تماس با او میگوید خریدار پول را برایش کارت به کارت کرده و او فقط گوشی را تحویل دهد. پیک موتوری از همهجا بیخبر این کار را میکند و به همین سادگی گوشی از دست میرود. فردی با این شیوه نزدیک ۲۰۰ میلیون تومان کلاهبرداری کرده بود.
۴ – عکسهای دورغین
حتما در سایت دیوار جمله «چیزی که سفارش میدی؛ چیزی که تحویل میگیری» را زیاد خواندهاید. این جمله حکایت از غش در معامله دارد. این که فردی عکس کالایی را در سایت میگذارد، خریدار به استناد عکس آن را میخرد اما در نهایت زمانی که کالای مورد نظرش را دریافت میکند، متوجه میشود چیزی که سفارش داده با چیزی که دریافت کرده زمین تا آسمان فرق دارد.
۵ – کارشناس جعلی ماشین
کلاهبرداران در سایت دیوار معمولا خودشان را در حیطه کاری که انجام میدهند، کاملاً به روز نگه میدارند. از آنجایی که عموماً افراد برای خرید ماشین حتماً از نظر کارشناس استفاده میکنند، این روزها کارشناسان جعلی و قلابی هم وارد بازار خرید و فروش ماشین شدهاند.
شیوه کارشان هم این است که معمولا وارد معامله میشوند و با جا زدن خودشان به جای کارشناس، تمام عیب و نقصهای ماشین را انکار میکنند.
انتهای پیام/*