ریشه بیکاری دانشجویان فارغالتحصیل در سیستم معیوب آموزش و پرورش است
- شناسه خبر: 7128
- تاریخ و زمان ارسال: ۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت 9:32
- نویسنده: سردبیر

به گزارش پایگاه خبری اندیشهگیلان، اسدالله عباسی در گفتوگویی اظهار داشت: سیستم فعلی آموزش و پرورش در بحث رشتههای فنی و حرفهای و هنرستانها هیچ فعالیت چشمگیری نداشته به طوری که نتوانسته بستر و انگیزه لازم ورود دانشآموزان به حوزههای مهارتی را فراهم کند.
عضو هیئت رئیسه مجلس عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش در قانون برنامه ششم توسعه مکلف شده است که تا پایان این برنامه راهبردی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد هدایت تحصیلی دانشآموزان را به سمت رشتههای فنی و حرفهای و هنرستانهای کار و دانش سوق دهد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان داشت: یکی از نقدهای جدی مجلس به عملکرد وزارت آموزش و پرورش به ویژه در این سالهای اخیر این است که این دستگاه تاکنون زمینه و بستر لازم جهت ورود دانشآموزان به هنرستانها و رشتههای فنی و حرفهای فراهم نکرده است.
عباسی از عدم تجهیز و بهروزرسانی مراکز فنیو حرفهای و هنرستانها سخن گفت و افزود: در حال حاضر بسیاری از وسایل، امکانات و تجهیزات این مراکز آموزشی مهارتی، فرسوده و متعلق به سالهای گذشته بوده و هیچگونه تلاشی برای نوسازی آنها انجام نشده است.
نماینده مردم رودسر و املش در مجلس با ابراز این نکته که در مقطع متوسطه اول هیچ حرفی از هنرستانها و مراکز کار و دانش به میان نمیآید گفت: اکثر خانوادهها انگیزه خاصی برای هدایت فرزندانشان به سمت تحصیل در رشتههای مهارتی و هنرستانها ندارند.
وی به خلاء موجود در سیستم آموزش و پرورش و عدم کسب مهارت توسط فارغالتحصیلان علوم نظری اشاره کرد و ابراز داشت: اکثر دانشآموزانی که از دبیرستانها فارغالتحصیل میشوند کسب مهارت و دانشهای تخصصی را تنها در ورود به مراکز دانشگاهی میبینند.
عباسی ریشه بیکاری دانشجویان فارغالتحصیل را در سیستم معیوب آموزش و پرورش دانست و عنوان کرد: اکثر این افراد برای رسیدن به شغل مطلوب خود بدون کسب مهارت در مدارس وارد دانشگاهها میشوند در حالیکه شرایط آنان برای احراز شغل مناسب تغییری نکرده است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس فرهنگسازی و اطلاعرسانی به خانوادهها در مورد رشتههای فنی و حرفهای را از وظایف آموزش و پرورش خواند و ابراز داشت: در حال حاضر حلقه گسستی بین مقطع متوسطه اول و هنرستانها و مراکز فنی و حرفهای در مدارس وجود دارد.
عباسی با اشاره به وجود یک باور اشتباه در خانوادهها در مورد رشتههای کار و دانش تصریح کرد: از گذشتههای دور در بین خانوادهها اینطور جا افتاده که تنها دانش آموزانی که حد نصاب علمی خوبی برای ورود به رشتههای ریاضی، تجربی و نظری را ندارند وارد هنرستانها میشوند.
نماینده مردم رودسر و املش در مجلس نقش آموزش و پرورش در اصلاح اینگونه باورها در بین دانش آموزان و اولیاء آنها را مورد تأکید قرار داد و افزود: آموزش و پرورش باید به تکلیف خود در این زمینه عمل کرده و بستر لازم جهت ورود دانش آموزان به رشتههای مهارتی را فراهم کند.
انتهای پیام/تسنیم