عدم عدالت آموزشی در نظام تعلیم و تربیت
- شناسه خبر: 23483
- تاریخ و زمان ارسال: 30 آبان 1400 ساعت 10:48
- نویسنده: سردبیر
سرهنگ علی رفاهتی در گفتوگو با خبرنگار گیلداد، درباره اقدامات بسیج فرهنگیان گیلان در راستای کاهش بیعدالتیهای آموزشی در سطح استان اظهار داست: در مجموعه بسیج فرهنگیان با همکاری بسیج سازندگی و قرارگاه پیشرفت و آبادانی برای تعدادی از مدارس که از فضای آموزشی مناسبی برخوردار نیستند امکاناتی را ارائه دادیم.
مسئول سازمان بسیج جامعه فرهنگیان سپاه استان گیلان با اشاره به اقدامات این سازمان برای ارتقای پایه علمی دانشآموزان کمبرخوردار گفت: معلمان بسیجی در قالب گروههای جهادی در شهرها، بخشها و روستاهای استان برای دانشآموزانی که در مناطق محروم بوده و پایه تحصیلی ضعیفی دارند کلاسهای تقویتی برگزار میکنند.
رفاهتی خاطرنشان کرد: سازمان بسیج فرهنگیان در همه زمانها و در آغاز سال تحصیلی به میزان بیشتری اقدام به اجرای پویشهایی نظیر “همکلاسی مهربان” برای تهیه لوازم مورد نیاز دانشآموزان میکند و این روند همچنان ادامه دارد.
وی ابراز داشت: همچنین در راستای کمک به دانشآموزان کمبرخوردار در سطح استان گیلان همه کانونها و حوزههای دانشآموزی در سطح شهرستانهای استان بستههای آموزشی و یا اقلامی نظیر کیف و لباس را اختیار خانوادههای نیازمند دانشآموزان قرار میدهند.
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان سپاه گیلان نبود عدالت آموزشی در نظام تعلیم و تربیت را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: با بازگشایی مدارس و در فصول سرد هر از چندگاهی شاهد اخبار آتش گرفتن یک کلاس یا مدرسه در اثر ترکیدن یک بخاری یا موارد اینچنینی هستیم که بیشتر در مدارس روستایی اتفاق میافتد.
رفاهتی با بیان اینکه بیشتر ابن مدارس در روستاها و بعضاً مدارس شهری از استانداردهای آموزشی برخوردار نیستند و این همان ناعدالتی آموزشی است خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی مدارس از عهده پرداخت هزینههای امکانات سرمایشی و گرمایشی برنمیآیند.
وی با اشاره به وجود مدارسی با امکانات تحصیلی ویژه برای قشر خاصی از دانشآموزان به عنوان یکی دیگر از مصادیق بیعدالتی آموزشی گفت: قطعاً دانشآموز باید در مدرسه واقع در محل سکونت خود درس بخواند اما در برخی موارد مدرسه واقع در آن منطقه جز مدارسی با عناوین استعداد درخشان، شاهد و هیئت امنایی است که دانشآموزان را با شرایط خاصی میپذیرد.
مسئول سازمان بسیج جامعه فرهنگیان سپاه استان گیلان اظهار داشت: متأسفانه در این موارد دانشآموز ناچار میشود در خارج از محل سکونت خود به مدرسهای دیگر برود البته درست است که مدارس شاهد باید به خانواده ایثارگران خدمات ارائه داده و برای فرزندان ایثارگران امکانات خاصی در نظام تعلیم و تربیت در نظر گرفته شود اما این امر با دو روش ممکن است.
رفاهتی با بیان اینکه میتوانیم امکاناتی نظیر مربیان خصوصی را در اختیار فرزندان ایثارگران قرار دهیم و یا اینکه مانند اکنون یک مدرسه مختص فرزندان ایثارگران تأسیس کنیم عنوان کرد: در روش دوم یک مدرسه فول امکانات و با کادر خوب برای فرزندان شاهد تأسیس میشود اما در آزمونهای سراسری شاهد خروجی خوبی از مدارس نیستیم.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین میشود به جای اینکه ارائه امکانات ویژه برای فرزندان ایثارگران را در قالب ساخت مدارس جداگانه برای آنان دنبال کنیم این امتیازات ویژه به فرزندان ایثارگران را به صورت فردی و به خود فرد تخصیص داد تا هم عدالت برقرار شود و هم شاهد عملکرد بهتر این دانشآموزان در آزمون سراسری باشیم.
مسئول سازمان بسیج جامعه فرهنگیان سپاه استان گیلان با بیان اینکه از طرفی طبق قانون اگر فرد شرایط ایثارگری را داشته باشد اما معدلش پایین از حد مشخص شده باشد بنابر بیلانکاری که مدارس میخواهند در آزمون سراسری داشته باشند آن دانشآموز امکان ثبت نام در مدارس شاهد را ندارد افزود: این سیاست خود با سیاست حمایت از فرزندان ایثارگران در تضاد دارد.
رفاهتی با طرح این سوال که اگر مدارس نتوانند دانشآموزانی که معدل پایین دارند را به معدل بالا سوق دهند پس وظیفه ذاتی آنان چیست اظهار داشت: در پی این سیاست تنها به چند مدرسه برای موفقیت دانشآموزان آن مدارس در کنکور توجه ویژه دارند و این خود مصداق بیعدالتی در نظام آموزشی است.
وی با اشاره به ضرورت پیگیری این موضوعات نظام آموزشی در سطح ملی و در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: همچنین در مدارس هیئت امنایی و دیگر مدارس با عناوین مختلف نیز شاهد اینگونه موارد و در نتیجه عدم خروجی مناسب هستیم و این موضوع باید در سطح ملی و از سوی نمایندگان در مجلس پیگیری شود.
انتهای پیام/
بازتاب: راهاندازی مجمع استانی معلمان برای مطالبهگری مشکلات فرهنگیان استان گیلان - اخبار گیلداد | اخبار گیلداد