شرایط فعلی رسانهای کشور هم فرصت و هم تهدید است/خانههای مطبوعات باید ناجی رسانهها و مطبوعات کشور باشند
- شناسه خبر: 11330
- تاریخ و زمان ارسال: 30 تیر 1398 ساعت 22:53
- نویسنده: سردبیر
به گزارش پایگاه خبری اندیشهگیلان، دکتر خدادی در دیدار با جمعی از مدیران روزنامههای گیلان که درپی مشکلات موجود در سر راه مطبوعات استان و دشواریها و موانع این حوزه فرهنگی برگزار شد با بیان اینکه در حال حاضر حل مشکلات رسانههای مکتوب و تامین کاغذ و دیگر ملزومات چاپ از مهمترین برنامههای این معاونت است اظهار داشت: رسانهها و مطبوعات موقعی میتوانند رشد و بالندگی داشته باشند که کار متفاوتی ارائه دهند.
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه متاسفانه در حال حاضر در برخی از رسانهها مخاطب مدنظر نیست افزود: اهداف مطبوعات و روزنامهها باید خوانندگان و مخاطبان باشند و به جای دغدغه “چیز” نوشتن، دغدغه “چی“ نوشتن داشته باشند.
خدادی با تاکید براینکه شرایط فعلی رسانهای کشورمان هم فرصت و هم تهدید است گفت: دنیای تولید دنیای عرضه و تقاضا است و باید مطالبی را در روزنامهها و مطبوعات نوشت که مردم برای خواندن آن اشتیاق نشان میدهند و اگر رسانهها به مخاطبان خود اهمیت ندهند با بعبارتی مخاطب برای رسانه نباشد، قطعا با شکست مواجه میشوند.
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اکنون رسانهها در کشورمان در حال شکوفایی هستند و این در شرایطی است که بزرگترین قدرت و تکنولوژی جهان در خدمت رسانه است خاطرنشان کرد: در کشور ما هم باید از این فرصت به بهترین شکل ممکن در توسعه کشور بهرهبرداری کرد.
وی با اشاره به اینکه سرعت تکنولوژی اطلاعات بسیار بالا است و در حال حاضر نیز همه به شکل مطلوبی از رسانهها استفاده میکنند تصریح کرد: اکنون همه مشغول انجام دادن کارهای رسانهای هستند که این نکته بسیار مهمی است.
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در فعالیتهای رسانهای محتوا باید بر اسم غالب باشد گفت: در روزنامهها دیگر نباید اقدام به چاپ خبر کرد چرا که در حال حاضر کسی در روزنامههای مکتوب به دنبال مطالعه خبر نیست و در مجموع نظام عرضه و تقاضا در روزنامهها و مطبوعات مکتوب از بین رفته است.
وی با اشاره به اینکه مطبوعات و روزنامههای استانی باید به فکر دغدغههای موجود در استان باشند و با تولید مطالب و مقالات محتوایی و استفاده از نظر کارشناسان و مردم به رفع آنها اهتمام داشته باشند گفت: به طور مثال در گیلان مشکلات بخش کشاورزی مانند چای، برنج مسائل زیست محیطی، دریا و گردشگری در اولویت هستند و باید در پی رفع معضلات در این حوزهها بود و با پرداختن و طرح این موضوعات مهم مخاطبان خود را حفظ کرد.
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: روزنامههای استانی برای اینکه همچنان اثرگذار باشند، باید به مطالبات و خواستههای مردم پرداخته تا بلکه از وضعیت فعلی خارج شوند.
دکتر خدادی با بیان اینکه خانههای مطبوعات باید ناجی رسانهها و مطبوعات کشور باشند یادآور شد: متولیان خانه مطبوعات در همه استانها باید در حمایت از رسانهها و حل مشکلات آنها پیشگام شده و در تعامل با معاونت مطبوعاتی در صدد رفع مشکلات و موانع مطبوعات و رسانهها باشند.
به گزارش اندیشهگیلان، در جلسه مذکور دکتر دربندی، اظهار داشت: در بحث چاپ و نشر مطبوعات و نشریات استانها نظر خانههای مطبوعات مرجع و مورد تایید است و آنها باید در این زمینه با رصد فعالیت مطبوعات و رسانهها بر کار آنها نظارت نمایند.
مدیرکل مطبوعات داخلی معاونت مطبوعاتی افزود: مبنای کار معاونت مطبوعاتی سامانه این معاونت است و همه فعالیتها و اقدامات از طریق سامانه به درستی انجام میشود و حتی در خصوص پرداخت یارانهها نیز طبق اعلام وصول و درج در سامانه کارها بررسی و اقدام خواهد شد.
دربندی در خصوص واگذاری آگهیهای ثبتی و دولتی به مطبوعات افزود: در مورد واگذاری آگهیها هر چند هیچ بخشی دست ما نیست، ولی در این راستا سازمانها و دستگاههای دولتی و خصوص باید مشارکت کنند و توزیع آگهیها را طبق دستورالعمل هیات دولت به ادارات کل ارشاد اسلامی محول کنند تا توزیع و انتشار آگهیها در بین همه نشریات به سهم مساوی انجام شود.
مدیرکل مطبوعات داخلی معاونت مطبوعاتی تصریح کرد: در بحث کاغذ خوشبختانه اقدامات خوبی صورت گرفته و به زودی ۳ هزار تن کاغذ به وزارتخانه خواهد رسید و بین ۲۵۰ روزنامه توزیع خواهد شد و برای ۳ ماه این مقدار اختصاص پیدا میکند.
گفتنی است در این نشست مدیران مسئول روزنامههای گیلان نیز موارد مهمی را در خصوص فعالیتهای رسانهای، تامین کاغذ و ملزومات چاپ، مشکلات توزیع آگهی های ثبتی و سامانهای مطرح کردند و خواستار رفع مشکلات این حوزه شدند.
انتهای پیام/*