یادداشت|مسئولیت اصلی معلمان بر عهده دانشگاه فرهنگیان است/شان و منزلت فرهنگیان باید حفظ شود
- شناسه خبر: 14934
- تاریخ و زمان ارسال: 17 فروردین 1399 ساعت 18:40
- نویسنده: سردبیر
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی گیلداد، دکتر حسن حبیبی در یادداشتی اظهار داشت: در جامعه اسلامی نبایدبا مسئله ارتقای اجتماعی معلمان، شعاری برخورد کرد و شان و منزلت فرهنگیان بایدحفظ شود تا به کار خود عشق بورزند و افتخار کنند.
متن یادداشت دکتر حسن حبیبی به شرح زیر است؛
آموزش و پرورش به عنوان گستردهترین نهاد تربیتی در جوامع بشری است و این نهاد زیربنای توسعه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی هر جامعه است.
همه عوامل جامعه و حاکمیت، باید در این زمینه اهتمام جدی بورزند، زیرا این نهاد از یک سو با کودکان و نوجوانان و جوانان، خلاق، مبتکر، مستعد و از طرف دیگر با طیف گستردهای از مردم به عنوان خانوادهها و اولیای دانش آموزان در ارتباط هستند و تعلیمات و آموزشهای خود را به پیکره جامعه تزریق میکنند.
امام خمینی(ره) در این زمینه چه زیبا و کامل فرمودند: ” آن قدر تعلیم و تربیت مهم است که نه تنها دولت، بلکه باید همه ملت مشارکت داشته باشند “
در این میان نقش معلمان عزیز، یک نقش ویژه و بیبدیل است، چون معلم با روح و جان کودکان و نوجوانان در ارتباط است، یک معلم با پایبند بودن به اصول و ضوابط اخلاق در جریان روند آموزش که بر عهده اوست، میتواند خدمت بزرگی به جامعه خویش عرضه کند و بهبود تعلیم و تربیت هر کشور، مبتنی به بهبود کیفیت تربیت معلمان آن جامعه است، برای اینکه معلمان به عنوان یکی از ارکان اصلی آموزش وپرورش بتوانند، نقش خویش را به خوبی ایفا کنند، باید از منزلت و پایگاه اجتماعی شایستهای برخوردار باشند.
در جامعه اسلامی، نباید با مسئله ارتقای اجتماعی معلمان، شعاری برخورد شود و شأن و منزلت فرهنگیان باید حفظ شود تا به کار خود عشق بورزند و افتخار کنند.
در این راستا به استناد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان مسئولیت اصلی تربیت معلم را بر عهده دارد و در متحول کردن نظام آموزشی از جایگاه والایی برخوردار است.
دانشگاه فرهنگیان میتواند به نهاد آموزش و پرورش برای دستیابی به افق چشم انداز ۲۰ ساله کمک شایانی کند.
لذا ضمن احترام و تحسین از همه دانشگاهها و مراکز علمی کشور که در طول ۴۱ سال گذشته، دستاوردهای بسیار ارزشمند و متعددی در علم و فنآوری، آموزش و تربیت میلیونها نسل جوان در کشور و ثبت اختراعات و تحول و ایجاد شرکتهای دانش بنیان و کمک شایان به صنعت دفاعی کشور، در این روزهای اخیر دانشگاه پیام نور کشور بر اساس چراغ سبز برخی از افراد ذی نفوذ، پیگیری آموزش و تأمین، بخشی از نیروهای آموزش و پرورش را داشته که در نگاه اول باید از این اقدام نوعی برداشت حمایتی تلقی شود و در نگاه دوم شاید در برخی مراکز به جهت عدم استقبال دانشجویان به این دانشگاه، نگاه درآمدی و اقتصادی باشد.
این در حالی است که یکی از نقاط ضعف آن دانشگاه، عدم ارتباط صحیح بین استاد و دانشجوست و این امر مغایر با مقوله تربیت محوری است، لذا بر اساس دغدغه و درخواست اعضای هیئت اندیشهورز سازمان بسیج فرهنگیان استان گیلان از مسئولان امر موارد ذیل الذکر را خواستاریم:
الف) با توجه به حرفهای و تخصصی بودن کار معلم، اشتغال به شغل معلمی یا فقط از دانشگاه فرهنگیان بوده و یا آن عده از دانش آموختگانی که از سایر دانشگاهها به طور طویل المدت در مدارس مختلف به صورت حق التدریس مشغول فعالیت آموزشیاند. البته پس از طی کردن دورههای تربیتی و مهارتی در اولویت جذب آموزش و پرورش قرار گیرند.
ب) مراکز دانشگاه فرهنگیان از کمبودها و زیر ساختها به شدت رنج میبرند، در صورتیکه در اکثر استانها اماکن مراکز علمی فراوانی به صورت بلا استفاده موجود است که با تدبیر مسؤولان محترم استانی و توافقات وزارت آموزش عالی و وزارت آموزش و پرورش مرتفع شود.
ج) افزایش سهمیه جذب مراکز دانشگاه فرهنگیان هر ساله باعث رفع تدریجی کمبود معلمان انجام پذیرد.
د) رفع مشکل جذب هیئت علمی در این مراکز به نسبت سرانه دانشجویان، در کیفیت بخشی آموزشی موثرخواهد بود.
هیات اندیشهورز سازمان بسیج فرهنگیان استان گیلان
انتهای پیام/*