نظام آموزشی در دایره وسیعی از محرومیت قرار دارد
- شناسه خبر: 21827
- تاریخ و زمان ارسال: 7 شهریور 1400 ساعت 13:15
- نویسنده: سردبیر
سرهنگ علی رفاهتی در گفتوگو با خبرنگار گیلداد، اجرا نشدن سند تحول در سیستم آموزش و پرورش را مورد انتقاد قرار داد و اظهار داشت: برای اجرای ۶ ساحت پیشبینی شده در سند تحول ابتدا باید این ساحتها را در معلمان ارتقاء دهیم که از جمله این ساحتها موضوعات اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی است که نقش زیربنایی دارند.
مسئول سازمان بسیج جامعه فرهنگیان سپاه گیلان افزود: در زمینه ساحتهای مذکور در نظام آموزشی در دایره وسیعی از محرومیت قرار داریم از این رو طرح شهید مطهری در گیلان تدوین شد و آن را به ادارات سراسر استان ابلاغ کردیم و پس از فروکش کردن شرایط حاد کرونایی، نشستهای توجیهی در این زمینه برگزار میشود.
رفاهتی گفت: طرح شهید مطهری ذیل سند تحول نظام آموزشی تدوین شده است و طبق این سند، سیستم آموزشی باید دربردارنده ۶ ساحت باشد که در ۲ ساحت اعتقادی، عبادی، اخلاقی و ساحت سیاسی، اجتماعی، نقش تربیتی معلمان بیشتر مورد توجه قرار گرفته و اکنون تمرکز ما بر ارتقای این ساحتها در معلمان به حد اعلا است.
وی با ساحتهای عبادی و اعتقادی و اخلاقی سند تحول را موضوعات زیربنایی دانست و ابراز داشت: اگر فرهنگیان در اعتقاد به موضوعات اعتقادی، عبادی و اخلاقی و استمرار در اجرای درست آنها خود با مشکل مواجه باشند قطعاً نمیتوانند انتقالدهنده خوبی برای این موضوعات به دانشآموزان باشند.
رفاهتی ایجاد مهارتمحوری در سیستم آموزشی را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: آموزش، انتقال آگاهی و فهم از طریق گفتار و نوشتار به دانشآموزان است لذا دانشآموز نیز طی فرآیند حافظهمحوری مطالب را حفظ کرده و تحویل معلم میدهد ولی در واقع آنچه حائز اهمیت است مهارتآموزی به دانشآموزان و عملی کردن آموزشها است.
وی افزود: اکنون در مدارس ساعات بیشتری به حوزه حافظهمحوری اختصاص پیدا میکند و مهارتمحوری در نظام آموزشی در اولویت قرار نگرفته است این در حالی است که مهارتمحوری در آموزش دانشآموز حرف اول را میزند پس باید در مدارس در اولویت قرار گیرد.
مسئول سازمان بسیج جامعه فرهنگیان سپاه گیلان با اشاره به ترویج مادیگرایی در کتب دینی تصریح کرد: محتوای دینی موجود در کتب آموزشی آموزش و پرورش که در حال تعلیم به دانشآموزان است به مادی گرایی گرایش دارد از طرفی در مدارس از حضور مشاور دینی در کنار دانشآموزان بیبهرهایم و تنها شاهد حضور پررنگ روانشناسان در مدارس هستیم.
رفاهتی با بیان اینکه اگر چه حضور روانشناسان در مدارس خالی از لطف نیست اما آنچه اکنون شاهد خلأ آن در مدارس هستیم حضور مشاوران دینی است گفت: به گفته روانشناسان در علم روانشناسی تنها میتوان به بخش سطحی از ناخودآگاه انسانها دسترسی یافت و با همان شناخت سطحی در جهت حل مشکل فرد مراجعهکننده گام برداشت.
وی با بیان اینکه این در حالی است که اسلام از عرفه به معنای شناخت میآید و به وسیله اسلام و قرآن میتوان به شناخت عمیقی از روان انسان رسید و مشکلات روانشناختی او را حل کرد ابراز داشت: با این وجود در مدارس ما ضمن توجه بسیار به روانشناسان از وجود حتی یک مشاور دینی بیبهرهایم.
مسئول سازمان بسیج جامعه فرهنگیان سپاه گیلان زیاد بودن ساعات آموزشی را یکی دیگر از مشکلات موجود در نظام آموزشی دانست و عنوان کرد: بالا بودن ساعت آموزشی نیاز به معلم را افزایش میدهد و هنگامی که ساعت آموزشی و به دنبال آن نیاز به حضور معلم افزایش پیدا میکند باید به ازای ساعات خالی معلم جذب شود.
رفاهتی ضمن انتقاد از بالا بودن ساعات آموزشی در آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در این زمان است که جایگذاری این فرهنگیان برای پر کردن ساعات خالی آموزشی در دروس مختلف با مشکل مواجه میشود و دبیر ناچار به آموزش رشتهای غیرمرتبط با حیطه کاری خود است.
انتهای پیام/