شکلگیری تمدن اسلامی نخست از وادی نظام تعلیم و تربیت عبور میکند
- شناسه خبر: 23343
- تاریخ و زمان ارسال: 23 آبان 1400 ساعت 17:17
- نویسنده: سردبیر
سرهنگ علی رفاهتی در گفتوگو با خبرنگار گیلداد، در پاسخ به پرسش برنامههای بسیج فرهنگیان برای شکلگیری تمدن اسلامی در نظام آموزشی اظهار داشت: برای رسیدن به تمدن اسلامی و پیشرفت در آن در ابتدای امر باید به نظام تعلیم و تربیت رجوع کنیم چرا که شکلگیری تمدن اسلامی ابتدا از وادی نظام تعلیم و تربیت عبور میکند.
مسئول سازمان بسیج جامعه فرهنگیان سپاه گیلان گفت: بسیج فرهنگیان برای تحقق این امر باید به صورت عملی در مدارس حضور بیشتری داشته باشد همچنین برای این مسیر نقشه راهی تدارک دیده شده که با کمک مدیر مدرسه به عنوان مسئول بسیج فرهنگیان و در زیرمجموعه آن تیمهای پیشرفت این مقوله را دنبال میکنیم.
رفاهتی با بیان اینکه یکی از تیمهای پیشرفت که دربرگیرنده معلمان است تیمهای خودسازی است یعنی تیمی که بتواند به معلم نقش مربیگیری بدهد تا در کنار تدریس به پرورش نیز بپردازد گفت: طرحهای مختلفی نظیر طرح شهید مطهری و صالحین ذیل این تیم قرار میگیرد؛ تیم بعد خانواده معلمان است چرا که یک ضلع مدرسه خانوادهها هستند.
وی خانوادهها بهویژه خانوادههای معلمان را به عنوان یکی از چرخدندههای مهم در سیستم تعلیم و تربیت خواند و افزود: معلمی که برای تدریس در مدرسه حضور مییابد باید از جانب خانواده خود به آمادگی روحی و روانی رسیده باشد تا بتواند با شادی و نشاط وارد مدرسه شده و این حس را به دانشآموز منتقل کند.
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان سپاه گیلان با اشاره به اینکه در غیر این حالت اگر معلم با روحیهای ضعیف و نامناسب وارد مدرسه شود میتواند در تعلیم و تربیت دانشآموزان نیز خلل ایجاد کند عنوان داشت: پس خانواده معلمان در این سیستم نقش تکمیلی دارند همچنین خانوادههای دانشآموزان نیز در نظام تعلیم و تربیت نقش بهسزایی دارند.
رفاهتی با تأکید بر اینکه رابطه معلم و دانشآموز باید یک رابطه پدر یا مادر فرزندی باشد و با بیان اینکه اعتقاد معلمان این است که دانشآموزان همچون فرزندان آنان هستند گفت: پس معلم باید همانگونه که در تمام چالشهای زندگی همراه فرزند خود است با رابطهای که با دانشآموز ایجاد میکند برای او به عنوان یک پدر یا مادر نقش مشاور را ایفا کند.
وی تصریح کرد: بدین ترتیب دانشآموزان به این باور میرسند که معلم صلاح او را میخواهد و حرفش را عملی میکنند از طرفی از آنجایی که مدرسه و معلم پس از خانواده تأثیر بهسزایی در رشد اجتماعی و درک دانشآموز دارد پس اگر معلم تنها به جنبه درسی دانشآموز تمرکز داشته باشد نمیتواند نقش مذکور را به خوبی ایفا کند.
مسئول سازمان بسیج جامعه فرهنگیان سپاه گیلان اظهار داشت: موضوع دیگر تیمهای پیشرفت تحت عنوان فراهمسازی زیرساختهای مناسب فضای آموزشی در مدارس است و بسیج فرهنگیان سعی دارد تا با کمک خیرین فضای مناسبی را برای آموزش دانشآموزان در مدارس سراسر استان گیلان فراهم آورد.
وی مشکل برق بسیاری از مدارس را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: با وجود اینکه در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که از مدارس هزینه آب، برق و گاز دریافت نشود این قوانین به هیچ وجه اجرا نشده است و مدارس هم با کمبود منابع شدیدی مواجه هستند و اگر بسیج و اولیا کمک حال مدرسه نباشد این کمبود شدیدتر میشود.
رفاهتی عنوان داشت: نامناسب بودن فضای آموزشی در نهایت در رشد فکری دانشآموز اثر میگذاردو به عنوان مثال در کلاسی که از سیستم گرمایشی مناسبی برخوردار نیست و فضای کلاس سرد است دانشآموز از آسایش لازم برای درک مطلب بهرهمند نیست و این موضوع اکنون یک چالش جدی در مدارس و به تبع مدارس گیلان است.
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان سپاه گیلان با بیان اینکه مقوله بعدی حفط شأن معلمان است که البته باید در سطح ملی پیگیری شود افزود: خوشبختانه دولت رویکرد تحول در نطام آموزش و پروش را دارد؛ زیاد بودن ساعتهای آموزشی یکی از موضوعات نیازمند تحول است زیرا ازدیاد ساعات آموزشی دانشآموز را حافظهمحور کرده و هیچ توفیقی ندارد.
وی بر لزوم افزایش مهارتمحوری در مدارس به جای حافظهمحوری تأکید کرد و افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا متخصصانی با حضور در مدرسه همان مباحث آموزشی را به صورت عملی به دانشآموزان یاد میدهند ما نیز میتوانیم به صورت پروژهای متخصصانی را برای آموزش کار عملی در مدارس دعوت کنیم.
رفاهتی مهارتمحوری را زمینه اشتغالزا است دانست و با بیان اینکه متأسفانه در رشتههای فنی و حرفهای که مهارتی است تنها دانشآموزان با رتبههای بسیار پایین را به این رشتهها سوق میدهند ابراز داشت: البته همین دانشآموزان با اتمام دوره، یک شغل آزاد در حوزه آموزشهایی که درمدرسه دیدهاند برای خود ایجاد میکنند.
مسئول سازمان بسیج جامعه فرهنگیان سپاه گیلان با اشاره به اینکه این در حالی است که در رشتههای دیگر اکنون شاهد هستیم که فرد دانشآموخته بهعنوان مثال تا مقطع دکترا را خوانده و همچنان منتظر است تا دولت او را سر کار ببرد افزود: دولت هم توان این جذب این حجم را ندارد با این وجود باز هم به رشتههای فنی توجه نمیشود.
وی گفت: ازدیاد ساعت آموزشی خود نیاز به افزایش جذب معلم دارد و اینکه عنوان میکنند در سایر کشورها برای معلمان ارزش بیشتری قائل میشوند نیز به همین دلیل است که آنان با تمرکز بر مهارتمحوری به جذب تعداد کمتری معلم بسنده کردهاند از طرفی با افزایش جذب، دولت نیز برای ساماندهی و پرداخت حقوق معلمان به مشکل برمیخورد.
رفاهتی خاطرنشان کرد: لایحه رتبهبندی فرهنگیان در همین راستا از سوی دولت پیشین به مجلس شورای اسلامی ارائه شد اما لایحه مذکور همچنان در موضوع تأمین منابع مشکل دارد و این به دلیل تعداد بالای معلمان است به همین دلیل این سیستم قدیمی آموزشی نیازمند تحولی عظیم در شکل و فرم است.
انتهای پیام/